Indeks glikemiczny

Indeks Glikemiczny

Indeks Glikemiczny

Wolno uwalniające energię węglowodany oraz produkty o niskim indeksie glikemicznym zapewniają sytość i pomagają walczyć z uczuciem głodu.

Skąd się wzięła?

Została wynaleziona w latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku, kiedy dr David Jenkins z Uniwersytetu w Toronto, zaobserwował różnice szybkości, z jaką różne produkty są przetwarzane przez organizm na glukozę, czyli źródło energii. Zespół dr. Jenkinsa opracował indeksy glikemiczny (IG), wskaźnik określający wpływ węglowodanów prostych i złożonych na wartość glukozy we krwi. Okazało się, że wiele produktów ma niski indeks glikemiczny, na przykład pełnoziarniste zboża, warzywa strączkowe, produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu, niektóre owoce i warzywa. To odkrycie potwierdziło zalecenia dietetyków i lekarzy z poprzednich dekad.

Jak działa?

Określona ilość węglowodanów złożonych znajdujących się w białym pieczywie podnosi poziom glukozy we krwi szybciej niż taka sama ilość węglowodanów prostych, znajdujących się w lodach, mimo że te ostatnie zawierają cukier. Indeks glikemiczny (IG) to wskaźnik umożliwiający podział produktów spożywczych w zależności od ich wpływu na poziom cukru we krwi. IG to średni procentowy wzrost stężenia glukozy we krwi po spożyciu produktu zawierającego 50 gramów węglowodanów. Za podstawę skali (100%) przyjęto wzrost poziomu cukru we krwi po spożyciu 50 gramów glukozy. Większość produktów o wysokim poziomie IG zawiera białą mąkę.

Brzoskwinie posiadają niski indeks glikemiczny

Brzoskwinie posiadają niski indeks glikemiczny

Dieta IG opiera się na produktach, które powoli uwalniają cukier do krwiobiegu, dzięki czemu poziom energii zawartej w organizmie jest stabilniejszy. Poznanie tego zjawiska całkowicie zmieniło tradycyjny pogląd na węglowodany, związek między nimi a poziomem glukozy we krwi oraz walkę z cukrzycą.

Podstawą tej diety są produkty o niskim indeksie glikemicznym, wolniej trawione dłużej zapewniają poczucie sytości. Wysoko przetworzone produkty zawierające dużo cukru powodują skoki jego poziomu we krwi i wydzielanie insuliny przez trzustkę.

Kiedy tracimy energię, atakuje nas głód. Wysoki poziom glukozy powoduje, że organizm zużywa ją, zamiast odłożonego w komórkach tłuszczu. Aby schudnąć, musimy więc utrzymać niski poziom cukru we krwi.

Za i przeciw

Dieta oparta na IG ma sens nie tylko z żywieniowego punktu widzenia, ale także medycznego. Wartość IG określono dla wielu produktów, ale nie dla posiłków czy kombinacji produktów, bo ich liczba jest praktycznie nieograniczona.

Dla kogo?

Diet oparta na IG pomaga zapobiegać chorobom serca, wylewom, cukrzycy typu 2, rakowi prostaty i jelita grubego. Książki i strony internetowe ułatwiają prowadzenie tej diety przez długi czas.