Jedną z przyczyn, dla których ten plan odnosi sukcesy, jest dobrze opracowany program żywienia, połączony z aktywnością fizyczną. Ale to nie wszystko: bierze również pod uwagę to, co potrzebne, by zmienić swoje kulinarne przyzwyczajenia.

Przyznajmy: nie zawsze łatwo jest zmienić nawyki. Ale niektóre rzeczy ułatwiają wprowadzanie zmiany i wytrwanie przy niej. Ostatnio przeglądałem kilka głównych projektów badań, w których polecano ludziom zmiany diety. Uczestnicy jednych projektów zmienili swoje diety z dramatycznym wysiłkiem, innych — prawie nic nie zmienili. Stało się oczywiste, iż programy przynoszące największe zmiany to te, za którymi przemawiały pewne określone czynniki. Te czynniki wcieliliśmy do naszego programu:

  1. Sposób zalecania pożądanej zmiany. Ci doktorzy i naukowcy, którzy zbywali swych pacjentów byle czym i nie dość ich zachęcali do zmian, otrzymali takie właśnie wyniki, na jakie zasłużyli.
  2. Nie wystarczy czytać o potrawach, trzeba je wypróbować. To właśnie główny punkt niniejszego artykułu.
  3. Wyciągnij z kuracji jak najwięcej przyjemności. Nic nie zachęca bardziej niż sukces. Dlatego też ten program działa nie tylko przez zmianę żywienia zachęca również do przyjemnego uprawiania sportu, dając ci to właśnie, czego pragniesz: trwałą utratę wagi.
  4. Proste zasady żywienia. Ten program został ułożony tak, by łatwo go było zapamiętać, bez sporządzania wykresów, dodatkowego mierzenia czy ograniczania posiłków. Istnieją dwie żelazne zasady: nie używać żadnych produktów zwierzęcych oraz ograniczyć spożywanie oleju roślinnego do minimum. Te proste wskazówki są niezwykle ważne dla długoterminowej akcji odchudzania.
  5. Jedzenie musi być przyjemnością. To dotyczy tak samo jakości jak i ilości. Dlatego program ten zawiera smaczne potrawy, bez ograniczania kalorii.
  6. Zmiana całkowita. Nie drażnij sam siebie. Każdy, kto próbował zmienić nawyki, wie, o co chodzi. Weźmy na przykład palenie: jeżeli ktoś zamierza je tylko zredukować, nie osiąga w zasadzie nic, ponieważ smak tytoniu jest zawsze świeży w jego pamięci. Łatwo o powrót do nawyku, który jeszcze nie został przełamany. Ale jeżeli zerwie z nim zupełnie, wówczas stworzy pewien dystans pomiędzy sobą a tytoniem i jest w stanie wyrobić w sobie nowe przyzwyczajenie — przyzwyczajenie do niepalenia. To samo dotyczy jedzenia. Jeżeli jesz smażonego kurczaka lub frytki raz w tygodniu, wciąż drażnisz się smakiem tych bardzo tuczących produktów. Jeżeli jednak wyrzekniesz się tych potraw zupełnie, możesz zacząć przyzwyczajać się do czegoś nowego; siła nawyku zacznie pracować na twoją korzyść, stworzy nowy nawyk.
  7. Myślenie krótkoterminowe. Nie musisz wcale postanawiać, co będziesz robił w dalekiej przyszłości. Możesz przecież kontrolować tylko to, co robisz obecnie, planuj więc wykonanie tego programu na trzy tygodnie. Pod koniec tego czasu sprawdź swoje samopoczucie. Przekonaj się, jak podziałał na twoją sylwetkę. I jeżeli jesteś zadowolony, spróbuj znów przez następne 21 dni. Jeśli przestaniesz, stracisz wszystko, co już osiągnąłeś. Ale myśl krótkoterminowo, nie obciążaj się koniecznością podejmowania decyzji na daleką przyszłość.
  8. Rodzina i przyjaciele. Cała rodzina je razem z nami. Jedzą potrawy przygotowane przez nas lub przygotowują potrawy, które my jemy. Mając ich po swojej stronie mamy wspaniałe wsparcie. Podczas pracy z pacjentami nad modyfikacją diety naukowcy zauważyli, że udział rodziny powoduje ogromną różnicę. Poproś ją więc o przyłączenie się do twojego programu. Może się zdarzyć, że twoi bliscy nie czują potrzeby stałej zmiany swoich przyzwyczajeń kulinarnych. Nie musisz prosić ich o stałe zmiany — wystarczy, gdy przyłączą się do ciebie podczas akcji odchudzania. W wielu przypadkach będą chcieli przeczytać program razem z tobą. Doskonale. Oni również skorzystają z niego. Jest to nowy sposób jedzenia, który nie tylko daje szczupłą sylwetkę, lecz również obniża poziom cholesterolu, pomaga kontrolować ciśnienie krwi, zapobiega nowotworom i wielu innym dolegliwościom od zaparć do żylaków. A przynajmniej, niech twoja rodzina i przyjaciele nie kuszą cię niezdrową żywnością, zaś ty nie powinieneś przygotowywać im niezdrowej żywności. Rodziny często są przyzwyczajone do starych nawyków. Może nawet twoi krewni zechcą ci wyperswadować wszelkie zmiany przepowiadając, że nic z tego nie będzie. W takim przypadku powinieneś z nimi poważnie pogadać. Powiedz, że jeśli zależy im na tobie, to powinni zrozumieć, jakie to dla ciebie ważne. Na pewno pomogą i nie będą ci stawiać przeszkód. Jeśli szczerze postawisz sprawę, poczują się winni i będą cię nawet przepraszać. (Możesz im zasugerować, żeby w ramach wynagrodzenia robili dla ciebie zakupy.) Niech myślą o tym jako o trzech tygodniach ciekawego eksperymentu, próbowania żywności z egzotycznych stron. Zainteresuj również dzieci, niech się uczą stosowania nowych potraw pomagając ci w przygotowywaniu ich.

Postępuj zgodnie z ustalonym planem. Nie oszukuj. Rozpoczynasz wspaniały, obiecujący program. Daje ci to ogromną szansę uzyskania maksymalnego sukcesu. Zasługujesz nań i wierzę, że będziesz naprawdę zadowolony z rezultatów.