Wielu ludzi wciąż sądzi, że to ilość kalorii, zawarta w danym produkcie, informuje nas jak tuczący jest ten produkt. Na przykład szklanka ryżu ma około 220 kalorii, a trzy plasterki kiełbasy również 220 kalorii. Niektórzy ludzie myślą więc, iż obydwa te produkty powodują taki sam efekt w utrzymaniu linii.

Tak nie jest.

Kalorie pochodzące z kiełbasy i ryżu są różnie przyswajane przez organizm. Kiełbasa na ogół tuczy, natomiast ryż nie. Ryż dostarcza organizmowi kalorii potrzebnych do spełniania jego funkcji. Teoretycznie rzecz biorąc istnieje możliwość, że „niezużyte” kalorie, pochodzące z ryżu, mogą odkładać się w postaci tkanki tłuszczowej. Okazało się jednak, że ryż jest znacznie mniej tuczący niż kiełbasa, inne mięsa czy tłuste posiłki. Ryż – podobnie jak inne bogate w węglowodany produkty — posiada naturalny sposób redukowania kalorii budujących tkankę tłuszczową. Można to nazwać „efektem kalorii ujemnych”. W czasie wieloletnich badań nad problemami chudnięcia najciekawszym odkryciem był fakt, że pewne rodzaje żywności mogą się znacznie przyczynić do redukcji tkanki tłuszczowej. Teraz już nie jest dla ciebie tajemnicą, że bogata w węglowodany żywność jest podstawą w prawidłowej kontroli wagi. Ale dowiedzmy się, co właściwie znaczy termin „zjawisko kalorii ujemnych”. A potem zapoznamy się z produktami, które wspomagają to zjawisko i które możesz swobodnie jeść. W rzeczywistości istnieje ich znacznie więcej i mam nadzieję, zaczniesz stronić od staromodnych sposobów: liczenia kalorii czy ograniczania rozmiarów porcji. Rzecz w tym, jaki rodzaj żywności jesz, a nie w jej ilości.

Ryż

Weźmy pod uwagę na przykład ryż. Ziarno ryżu jest nasieniem, z którego ma powstać nowa roślina. Skrobiowy, biały ośrodek ziarna ryżu zawiera głównie węglowodany złożone, które stanowią pożywienie dla kiełkującej i wzrastającej rośliny. Taki sam ośrodek posiada fasola, ziemniaki, jabłka i wiele innych roślin. Węglowodany zawarte w skrobi dostarczają pożywienia małej, kiełkującej roślinie. Od milionów lat ludzie i inne ssaki naczelne zrywały owoce z drzew, wydobywały korzenie z ziemi i dzięki temu w ich pożywieniu przeważały węglowodany. Godne uwagi jest to, że owo pożywienie dostarczało energii, która na ogół nie powodowała nadwagi. W wielu azjatyckich krajach, na przykład tam, gdzie ryż stanowi wciąż podstawę jadłospisu, ludzie są szczupli, choć jedzą go w wielkich ilościach, Węglowodany dostarczają organizmowi kalorii, lecz posiadają również sposoby neutralizowania kalorii tworzących tłuszcz, a także pobudzania spalania ich nadmiaru.

Po pierwsze, jak dowiedzieliśmy się wcześniej, znaczna ilość kalorii w węglowodanach jest zużywana, w miarę jak węglowodany są przetwarzane na tłuszcz. Podajmy tu parę liczb: na każde 100 kalorii pochodzących z węglowodanów, które twój organizm próbuje odłożyć jako tłuszcz, 23 ulegają zniszczeniu w procesie rozkładania cząstek węglowodanów i budowaniu z nich tłuszczu. To oznacza, że z 220 kalorii zawartych w szklance ryżu, około 50 kalorii jest zużywanych właśnie w tym procesie chemicznym. Pozostawiając w całości zboża takie jak ryż, kasza czy kukurydza — zamiast mielenia ich na mąkę by zrobić chleb czy kluski — również zmniejszamy liczbę uwalnianych kalorii. Ale to dopiero początek. Ponieważ węglowodany powodują wzrost metabolizmu, spala się więcej kalorii. Efekt zwiększenia metabolizmu powoduje, że spala się też więcej kalorii zawartych we wszystkich pokarmach, które spożywasz, wobec tego nie mogą być one zamienione w tłuszcz. Jest to podobne do pracy samochodu na jałowym biegu. Im więcej zużywa się paliwa, tym mniej jest w baku, mniej zostaje do zużycia. Kolejną częścią „zjawiska kalorii ujemnych” zawartych w węglowodanach jest to, iż są one tą częścią diety, która informuje organizm o wystarczającej ilości pożywienia. Twoje ciało nie tylko zwraca uwagę, ile zjadłeś. Ma także system sprawdzający, ile przyjęło węglowodanów. Kiedy jest ich wystarczająco dużo, ten system redukuje uczucie głodu. Węglowodany są odzwierciedleniem potrzeb organizmu. Jeśli więc zjesz wystarczającą ilość węglowodanów, poczujesz się syty. Naturalny cukier zawarty w owocach, zwany fruktozą, również powoduje redukcję apetytu. Znaczy to, że gdyby twoje posiłki zawierały wystarczająco duże ilości ryżu, ziemniaków, fasoli i owoców, to zmniejszyłaby się ilość innej, bogatej w tłuszcze żywności.

Owoce

Jak uzyskać „zjawisko kalorii ujemnych”? Nie uzyskasz go jedząc stek czy smażonego kurczaka, ponieważ nie zawierają one węglowodanów złożonych, podobnie jak ryby, mleko, wołowina, jajka i inne produkty pochodzenia zwierzęcego. Węglowodany złożone znajdują się tylko w roślinach. Zboża, warzywa i rośliny strączkowe są bogate w te związki. Dlatego wegetariańska żywność jest tak ważna dla stałej kontroli wagi. Oczywiście, możesz zapomnieć o terminach technicznych jak „węglowodany”, ale jak długo twoja dieta będzie składać się głównie z ziarna, fasoli, warzyw i owoców, tak długo będzie w naturalny sposób bogata w węglowodany.