Zdrowe nawyki żywieniowe to sposób odżywiania, który przyczynia się do zachowania dobrego zdrowia i samopoczucia. Zbilansowana dieta, dostarczająca niezbędnych składników odżywczych, w odpowiednich porcjach to klucz do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Kojarzona jest często z jedzeniem niesmacznym i pracochłonnym, ale czas zmienić to myślenie i przekonać się, że zdrowiej nie znaczy mniej apetycznie.

Siła zdrowych nawyków żywieniowych

Dzięki znajomości i korzystaniu ze zdrowych nawyków żywieniowych z łatwością można poradzić sobie w przygotowywaniu smacznych potraw. Poprzez sposób odżywiania wpływa się znacząco na jakość życia. Wiadomo, jakie produkty spożywane dodają witalnej energii, a które ją odbierają. Systematyczne wprowadzanie choćby małych zmian, skutkuje zauważeniem różnicy między nowym – wciąż zmieniającym się stylem życia, a starym – do którego już nie chce się wracać. Wszystko jest kwestią przyzwyczajenia. Wiadome jest, że nie da cieszyć się smakiem zdrowych potraw oraz różnorodnością smaków i kolorów, gdy je się codziennie posiłki tłuste, przetworzone lub wzbogacane polepszaczami smaku. Zdrowy styl życia, a szczególnie jedzenia to z pewnością żadne restrykcyjne diety i sałata na talerzu. Chodzi o to, by dostarczyć organizmowi to, czego potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania, w odpowiedniej ilości i o pełnej wartości, by czuć się lekko, zdrowo i witalnie.

Jakie są zdrowe nawyki żywieniowe?

Do zdrowych nawyków jedzeniowych należy jedzenie o regularnych porach, ale w mniejszych porcjach. Lepiej dla organizmu jest zjeść pięć mniejszych posiłków, niż trzy duże, gdyż w taki sposób można stopniowo dostarczać potrzebną energię. Kolejnym z nich jest nawadnianie organizmu. Dorosła osoba powinna przyjmować około 2,5 litra płynów dziennie. Ważne jest, aby napoje te nie były dosładzane. Aby łatwo wdrożyć ten nawyk, dobrym sposobem jest stawianie sobie szklanek z wodą lub herbacianymi naparami, w pobliżu miejsca pracy lub odpoczynku – tak, by mieć do nich szybki dostęp. Taki sposób jest gwarancją tego, że częściej będzie się po nie sięgać. Ważne jest spożywanie warzyw i owoców, jednak istotne są ich proporcje. Rekomendowany stosunek dziennej porcji warzyw do owoców powinien wynosić 3:1, co oznacza że należy włączać warzywa do większości posiłków, a owoce powinny stanowić przekąskę, np. jako zamiennik czegoś słodkiego. Warto postawić na kolorystyczne urozmaicenie każdego talerza, gdyż je się oczami, a taka forma z pewnością zachęci do spożycia posiłku, bogatego w różnego rodzaju warzywa. Należy wybierać pieczywo ciemne, a produkty nieprzetworzone. W ramach przekąsek dobrym rozwiązaniem okażą się też orzechy oraz lekkie wafle. Warto pamiętać o śniadaniu, gdyż jest to najważniejszy posiłek, wpływający na całodzienny metabolizm i zapewniający energię oraz nie należy jeść co najmniej dwie godziny przed snem. Włączenie do diety takich nawyków, z pewnością przyniesie rezultaty w postaci lepszych zdrowotnych wyników, sprawniejszej regeneracji organizmu oraz poprawy ogólnego samopoczucia i snu.

Jakie są złe nawyki żywieniowe?

Złe nawyki żywieniowe opierają się głównie na spożywaniu za dużych lub za małych porcji, jedzeniu w biegu, nieregularnie, bez popijania. Problem stanowi mała ilość warzyw w diecie, a zbyt duża mięsa, słodzonych i przetworzonych produktów.