Ostatnimi czasy mleka roślinne, nazywane także napojami roślinnymi, cieszą się coraz większą popularnością wśród koneserów zdrowego odżywiania. Na półkach supermarketów, czy w sklepach internetowych możemy znaleźć szeroką ofertę tego rodzaju produktów. Poniżej piszemy m.in. dlaczego warto spożywać mleko roślinne, który rodzaj najlepiej nadaje się do kawy oraz jak przygotować własny napój roślinny w domu.

Dlaczego warto pić mleko roślinne?

Dolegliwości trawienne związane z nietolerancją laktozy, enzymu zawartego w mleku krowim, dotykają coraz większej liczby osób. Problem ten nasila się wraz z wiekiem, zwłaszcza po 50. roku życia, kiedy to organizm zaczyna po prostu słabiej tolerować ten składnik. Dla niektórych więc mleko roślinne może się okazać dobrym zamiennikiem tego tradycyjnego, właśnie z uwagi na brak laktozy. Ponadto posiada ono szereg korzystnych dla zdrowia właściwości. Nie zawiera cholesterolu, jest produktem o niskiej zawartości tłuszczu, zawiera natomiast znaczną ilość jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych o dobroczynnym wpływie na układ krążenia. Poza tym mleko roślinne wyróżnia się zrównoważoną proporcją pomiędzy sodem a potasem i jest bogatym źródłem kompleksu witamin z grupy B. Poleca się je osobom, które mają spowolniony metabolizm i kłopoty z zaparciami.

Mleko roślinne – rodzaje

Największą popularnością spośród napojów roślinnych cieszy się bezdyskusyjnie mleko sojowe. Zawiera wapń, potas i magnez, a także izoflawony, kwasy tłuszczowe oraz białka (w ilości porównywalnej do mleka krowiego), dzięki czemu obniża poziom cholesterolu. Ten gatunek zalecany jest zwłaszcza dla kobiet, z uwagi na obecność izoflawonów, które wpływają na złagodzenie symptomów napięcia przedmiesiączkowego. Mleko sojowe poleca się również diabetykom, z uwagi na powolne uwalnianie cukrów i utrzymanie właściwego poziomu glukozy we krwi. Nie jest natomiast wskazane dla osób z chorobami tarczycy.

Kolejną propozycją jest mleko migdałowe. Podobnie, jak jego poprzednik, zawiera potrzebne dla organizmu minerały (potas, magnez i wapń), a poza tym charakteryzuje się wysoką zawartością żelaza, w związku z czym powinny je pić osoby niedożywione i te, u których stwierdzono anemię. Wskazane jest również dla tych, którym doskwiera zgaga, choroba refluksowa i wrzody żołądka. Nie powinny go jednak pić osoby chorujące na tarczycę i kamicę nerkową.

Mleko orzechowe rekomenduje się osobom, których problemem są częste biegunki. Posiada ono wyjątkową kompozycję kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, przeciwutleniaczy, polifenoli oraz minerałów, takich jak magnez, cynk, selen, czy miedź oraz wysoką zawartość witaminy E. Udowodniono, że zawarte w nim antyoksydanty korzystniej wpływają na zdrowie niż przeciwutleniacze, które znajdują się w wielu owocach i warzywach.

jakie mleko roślinne do kawy

Dla osób z nadwagą najlepszym wyborem będzie z kolei mleko owsiane. Zawiera ono dużą ilość błonnika, który wzmacnia układ trawienny i na długi czas zapewnia uczucie sytości. Ponadto wysoka zawartość beta-glukanu, poprzez wchłanianie cholesterolu i kwasów żółciowych w jelicie, przyczynia się do obniżenia ich poziomu w organizmie. Mleko owsiane zawiera niezbędne kwasy tłuszczowe, jak kwas linolowy, przeciwutleniacze i witaminę E. Dostarcza też znacznie więcej białka niż ryż i pszenica .

Jakie mleko roślinne jest najlepsze do kawy?

Wszystkie wyżej wymienione rodzaje mleka roślinnego mogą być stosowane jako dodatek do kawy. Wśród basistów, obok mleka sojowego, coraz bardziej popularne stają inne jego odmiany, szczególnie migdałowe i orzechowe. Smak tego ostatniego doskonale komponuje się ze smakiem kawy. Dla tych, którzy wolą raczej smak neutralny, rozsądnym wyborem będzie mleko owsiane, najbardziej podobne do krowiego. Wszystkie rodzaje dobrze się spieniają. Wybór konkretnego gatunku zależy wyłącznie od preferencji smakowych kawosza.

Jak zrobić mleko roślinne w domu?

Chociaż mleka roślinne są powszechnie dostępne na rynku, niektórzy z nas wolą samodzielnie przygotować taki napój mleczny. Po pierwsze będzie to tańsze, po drugie natomiast będziemy mieli pewność, że nasz produkt jest wolny od wszelkich sztucznych dodatków. Przepis na własne mleko roślinne jest uniwersalny, niezależnie od rodzaju. Na noc zamaczamy 1 szklankę ziaren, orzechów, czy płatków (orzechy lub migdały można zalać wrzątkiem). Rano płuczemy i miksujemy w blenderze z kilkoma szklankami wody (ilość wody będzie uzależniona od pożądanej gęstości mleka). Później przelewamy wszystko przez gazę do słoika lub innego szklanego naczynia, wyciskamy i gotowe!