Cynk oraz selen, mają niebagatelny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Nie powinno zatem dopuszczać się do ich niedoborów, ale również nie mogą być dostarczane w zbyt dużych ilościach. Wówczas mogą wpływać negatywnie na zdrowie. By rozpocząć odpowiednią suplementację, najpierw warto zbadać poziom mikroelementów. Wówczas można dowiedzieć się czy posiadamy niedobory i czy powinniśmy zwiększyć przyjmowanie tych minerałów.

Za co odpowiadają cynk i selen w organizmie?

Przede wszystkim cynk i selen mają wpływ na wzmacnianie odporności organizmu. Odpowiadają za zwiększenie poziomu przeciwciał oraz aktywność krwinek białych. Minerały te chronią również komórki układu odpornościowego przed ewentualnym uszkodzeniem.

Cynk wpływa również na usprawnienie pracy tarczycy, regeneruje tkanki czy też wzmacnia naczynia krwionośne. Selen pomaga natomiast w usuwaniu metali ciężkich z organizmu, zapobiega stanom zapalnym oraz ma niebagatelny wpływ na prawidłowy rozwój płodu. Cynk także jest niezbędny w trakcie starania się o dziecko oraz podczas jego wzrostu, odpowiadając między innymi za mineralizację oraz kostnienie tkanki kostnej. Minerały te odpowiadają za wiele bardzo istotnych procesów, zachodzących w organizmie człowieka niezależnie od wieku.

Produkty bogate w cynk i selen

Minerały te można znaleźć między innymi w rybach czy też w różnego rodzaju nasionach takich jak ziarna słonecznika czy też pestki dyni. Warto spożywać przy niedoborach cynku i selenu również orzechy brazylijskie. Bardzo bogatym ich źródłem jest również wątroba wieprzowa, jaja czy też popularny obecnie łosoś. Minerały te mogą być zatem dostarczane w trakcie spożywania codziennych, dość standardowych posiłków.

Czy jednak przypadku niedoborów cynku i selenu, pojawiają się w ogóle jakieś skutki uboczne? Niestety tak. Do objawów takiego stanu rzeczy można zaliczyć między innymi brak apetytu czy też suchość w ustach. Poza tym mogą również zacząć wypadać włosy, a paznokcie nadmiernie się łamać. Niedobór minerałów grozi także ryzykiem pojawienia się różnorodnych chorób skóry. Zmniejsza się także libido, a znacznie zwiększa podatność na infekcje wirusowe. Ulec pogorszeniu może także pamięć, pojawia się uczucie znużenia, a nawet utrata węchu oraz smaku.

Zalecane dzienne spożycie

W przypadku cynku, dzienna zalecane zapotrzebowanie jest uzależnione przede wszystkim od wieku danej osoby. Dla dorosłych wynosi ono 10-15 mg, natomiast dla dzieci 10 mg. W przypadku noworodków  jest to 3-5 mg.

U osoby dorosłej dobowe zapotrzebowanie na selen, oscyluje wokół 50-100 µg na dobę. Nie powinno się spożywać selenu więcej niż 200 µg dziennie, natomiast 450 µg selenu jest uznawane za maksymalną bezpieczną dawkę. Spożycie 600-700 µg selenu jest określane dawką toksyczną.

Selen oraz cynk odgrywają niezmiernie ważną rolę w organizmie każdego człowieka. Szczególnie istotne stają się te minerały w okresie chęci zajścia w ciąże oraz w trakcie jej trwania. Pozwalają one bowiem dziecku na odpowiedni rozwój. Dlatego warto spożywać te minerały na odpowiednim poziomie.