Musimy zastanowić się nad różnorodnymi sposobami utraty zbędnych kilogramów. Zapomnij o staromodnych dietach. Istnieje wiele przyczyn powodujących, iż owe diety nie przynoszą upragnionych rezultatów. Twoje ciało nie powstało przecież niedawno. Ludzkie ciało kształtowało się miliony lat temu, a więc na długo przez wynalezieniem diet. W owych czasach brak pożywienia oznaczał tylko jedną rzecz — głód; a jeśli organizm nie potrafił stawić czoła brakowi pożywienia, wówczas rezultatem było zagrożenie życia. Dlatego też posiadamy mechanizmy, zabezpieczające nas w przypadkach braku większej ilości pokarmu. Są one uruchamiane automatycznie. Jeżeli stosujesz dietę niskokaloryczną, wiesz, że robisz to po to, aby zeszczupleć. Ale twój organizm nie zdaje sobie z tego sprawy. Dopóki twoje ciało jest przekonane, że głodujesz, będzie uruchamiać liczne mechanizmy biologiczne, aby cię od tego powstrzymać.

Dla uniknięcia tego problemu poznajmy sposób, w jaki nasz organizm spała kalorie. Prędkość spalania kalorii nazywamy tempem metabolicznym. Niektórzy ludzie mają szybką przemianę materii i spalają mnóstwo kalorii w krótkim czasie. To właśnie ci nie mają problemów z utrzymaniem szczupłej sylwetki. Inni ludzie mają wolniejszą przemianę materii i związane z tym kłopoty z utrzymaniem szczupłej sylwetki. Twój metabolizm jest jak wyścig, w którym samochody zużywają cały zapas benzyny. Powolny samochód zużywa mało paliwa. Kiedy przyspiesza, zużywa więcej, a kiedy przyspiesza pod górkę, wówczas jeszcze bardziej zwiększa zużycie paliwa.
Nasz organizm pracuje w ten sam sposób. Spalamy kalorie nawet podczas snu lub relaksu, ponieważ istnieje zapotrzebowanie na energię, utrzymującą normalną temperaturę ciała oraz potrzebną do pracy płuc, serca, mózgu i innych organów. Uprawiając sport spalamy tym więcej kalorii, im bardziej jest on męczący.